FANDOM

Frieza (フリーザ, Furīza) er en av de mest betydningsfulle skurkene i Dragon Ball manga og anime Dragon Ball Z. Frieza gjør også opptredener i flere Dragon Ball Z-filmer og Dragon Ball GT. Hans navn kommer fra "å fryse" og å være kald. Han var opprinnelig ment å være den siste skurken i manga, men Akira Toriyama fortsatte manga grunn fan popularitet.

Design og utseende Rediger

Ifølge Akira Toriyama, er Friezas design en sammenslåing av hva han tenkte monstre i barndommen lignet.

Frieza er en av skurkene i serien, som besitter en hel rekke transformasjoner, hver og en blir ganske annerledes enn de andre. Det er underforstått av Vegeta i serien som Frieza fjerde og kraftigste formen er faktisk sin opprinnelige form, med de tre andre er skjemaer som undertrykker sin makt for å bevare den. Frieza bekrefter senere dette mens han kjempet hovedpersonen Goku. Hans former synes å dreie seg om både vestlige og japanske konsepter av demoner.

Introduksjon Rediger

Frieza er introdusert i serien som en mektig galaktisk overherre som er involvert i World Trade Organization der Sayajin - hovedbygningen antagonister før - var medlemmer. Han regjerer et enormt imperium som har kontroll over hva som er sagt å være over 79 planeter inntil sin død (Vegeta besøkte Planet Frieza # 79 kort etter hans nederlag på jorda. På den tiden Frieza selv var med som planeten som base, men var fraværende, samtidig som hans måte å Namek. Ikke alle Frieza-dominerte verdener, som for eksempel planeten Vegeta, var nummerert). Frieza skaper hærer fra planetene at han erobrer, men hans mest benyttet rase var Sayajin. Frieza hadde hørt om legenden om Super Sayajin - et vesen med uovertruffen kraft og den eneste krigeren som kunne utgjøre en trussel for ham - men avviste det som enkelt mytologi, men etter flere Saiyans fremkom med raskt utviklende potensial, begynte Frieza til frykter at legenden om Super Sayajin ville faktisk gå i oppfyllelse, så som et resultat, tørket ut Saiyan løpet av tilintetgjøre planeten Vegeta - hjemmet verden av Saiyan rase. Etter å analysere Saiyans 'kamp mot jorden, hans handlinger førte ham i konflikt med heltene i serien når han forsøker å innta det ønske-tildeling Dragon Balls på planeten Namek. Selv om det fremdeles ingen som kunne stride med sin makt, Frieza frykt ble realisert da han førte til fremveksten av den mytiske Super Saiyan og ble slått av ham i en veldig bra, planet-knusing engasjement. Goku, som hadde rømt Frieza forsøk på å ødelegge Saiyans hadde blitt Super Saiyan gjennom Frieza egne handlinger.